Türkçe Tarih Felsefesi Kitapları Üzerine
Türkçe Tarih Felsefesi Kitapları Üzerine
Türkiye’deki bazı bölümlerde ilgili bölüme
dair felsefe dersleri yapılmaktadır. Haliyle bazı tarih bölümlerinde de “tarih
felsefesi” dersleri vardır. Bu yazı, tarih felsefesi derslerine içeriden
mütevazı bir katkı sunmak, Türkçe tarih felsefesi literatürün ufak bir kısmına
dair bir değerlendirme yapmak için yazılmıştır. Tarih felsefesi işlerken tek bir ders
kitabı takip edilebilir veya birden çok metinden hareketle bir okuma programı
sunulabilir. İlk olarak ders kitabı özelliğine sahip bazı metinler değerlendirilecektir.
Daha sonra ise metin derlemelerinden hareketle tarih felsefesi dersi işlemek için
kullanılabilecek bazı Türkçe eserler ele alınacaktır.
1.Ders kitapları
Türkiye’de tarih felsefesi derslerinde yaygın
olarak kullanılan birkaç ders kitabı var. En çok kullanılanı Doğan Özlem’in Tarih
Felsefesi kitabıdır. Bu kitap iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm batı
felsefesinde tarihe dair fikirleri kronolojik olarak ele almaktadır. İkinci
kısım ise seçme metinlerden oluşmaktadır. Bu seçme metinler ikinci tür yani
metin seçkisi yaparak ders işlemek için kullanışlıdır. Kronolojik bir ders için
bu kitabın avantajı çok sade bir biçimde fikirleri özetlemesidir. Bu kitabın
muadili ise Collingwood’un Tarih Tasarımı metnidir. Bu kitap da biçimsel
olarak iki bölümden oluşur. İlk bölüm Özlem’in metni gibi kronolojik biçimde
fikirleri serimlemektedir. Sonsöz adındaki ikinci bölüm ise
Collinwood’un kendi pozisyonunu ortaya koymaktadır. Bu ikisine benzer biçimde
yazılmış bir diğer kitap ise AÖF’nin hazırlattığı 2 ciltlik Tarih Felsefesi
kitabıdır. Bu kitapların en iyisi, kendisi de tarih felsefesi alanında özgün
katkılar sunan Collingwood’un eseridir. Bölümleri çok daha organik biçimde
birbirine bağlamaktadır ve diğer ikisi gibi betimsel bir tarafı olmakla
birlikte problematik karaktere de sahiptir.
Bu
üç eserin haricinde iki eseri daha zikretmek gerekir. Birincisi Heidegger’in
talebesi olan Karl Löwith’in Tarihte Anlam kitabıdır. Bu kitap da
kronolojik bir tarih felsefesi anlatısıdır fakat kitabın problematiği
diğerlerinden farklıdır. Löwith tarih felsefelerinin arkasındaki teolojiyi
göstermek amacıyla kitabı ters bir kronoloji ile yazmıştır. Yani, 19.
Yüzyıldaki Burckhardt’tan başlayıp 4. Yüzyılda yaşayan Orosius’a ve oradan da
İncil’e doğru tersten bir kronoloji işletir. Bu açıdan oldukça ilgi çekici bir
eserdir. Diğer kitap ise Hans Meyerhoff’un Zamanımızda Tarih Felsefesi metnidir.
Bu metin de büyük oranda kronolojik bir anlatıya sahiptir fakat sadece 20. yüzyıl
düşünürlerini ihtiva eder. Çok sayıda tarihçi ve felsefecinin tarih düşüncesini
kısa kısa ele almaktadır.
Fakat
kronolojik olarak tarih felsefesi işlemenin ki buna “tarih felsefesi /
düşüncesi tarihi” de diyebiliriz, bazı sıkıntıları vardır. İlk sorun, tarih
felsefesi tarihinin Greklerden günümüze kadar çok uzun bir tarihinin olmasıdır.
Bu çok sayıda isim ve malumat yükü getirmektedir. Üstelik çoğu zaman ele alınan
düşünürlerin genel felsefelerine atıf yapma şansı olmadığı için, bu genel
felsefenin bir cüzü olan tarihe dair fikirleri de öğrenciler için havada
kalmaktadır. Bir diğer sorun ise Kant öncesi tarihe dair felsefi fikirlerle
Kant sonrası tarih felsefeleri arasındaki bariz farklılıktır. Alman
İdealistleriyle birlikte tarih, düşüncenin periferisinden merkezine geçmiştir.
Yani Kant sonrası birçok düşünür için tarih felsefesi, Kant öncesi filozofların
metafizik dedikleri alanı ikame etmektedir. Bu sorunları çözmek için kronolojik
olarak her düşünür değil de temsil gücü yüksek düşünürlerden seçki yapılıp
kitapların sadece o bölümleri tahkik edilebilir veyahut kitaplardaki her bir
bölüm değil de belli kısımlar ele alınabilir. Örneğin sadece klasik dönem ya da
modern dönem işlenebilir. Löwith’in eseri bir problematik etrafında örüldüğü
için bu sorunlardan kaçınmıştır ama onun problematiği de giriş dersinden ziyade
daha ileri bir ders için elverişlidir.
Bu
kronolojik ders kitaplarının yanında bir de tematik ders kitapları vardır. İlk
değinebileceğimiz örnek W. H. Walsh’un Tarih Felsefesine Giriş kitabıdır.
Collingwood’un etkisiyle kaleme alınan bu eserin amacı Analitik Felsefenin hâkim
olduğu İngiltere’de tarih felsefesine tekrar ilgi uyandırmaktır. Walsh ilk beş
bölümde “tarihsel doğruluk, tarihsel açıklama vb.” temalarını ele alıp sonraki iki
bölümde tarih felsefelerine değiniyor. Kitabın basit olması kullanımını
kolaylaştırıyor fakat kısa bir kitap olduğu için bütün bir dönem sadece ona
bağlı olarak ders işlemeye uygun değildir. Kubilay Ayseverin’in Tarih
Felsefesi kitabı tematik bir ayrım üzerinden kronolojik bir sırayla tarih
felsefecilerini ele alıyor. Eserin merkezi sorunu tarihin yönüdür: Tarih
döngüsel midir yoksa ilerler mi? İlk kısımda döngüselcileri, ikinci kısımda
ilerlemecileri ele alıyor. Kitabı son bölümünde ise hermeneutik geleneği konu ediniyor.
Bu kitap da ders kitabı olmaktan ziyade tarihin yönü temasıyla yardımcı kitap
olarak kullanılabilir. Ayhan Bıçak’ın Tarih Felsefesi eseri de tarih
felsefesinin bazı temalarını ele almakta ve aynı yazarın Tarih Metafiziği ya
da Kendilik Bilinci kitabıyla birlikte bütünlüklü bir yapı arz etmektedir. Ayhan
Bıçak tarih düşüncesine dair Türkiye’de en çok üreten yazardır, fakat metinleri
ders kitabı olarak çok efektif değildir. Derslerde bölümlerinin kullanılması
veya ek okuma olarak sunulması öğrenci için daha faydalıdır.
Türkçedeki
bu temel ders kitaplarına kuşbaşı baktığımızda eğer ders tarih felsefesi
hakkında kronolojik bir ders olacaksa Collingwood’un Tarih Tasarımı
eserinden bölümlerin seçilmesiyle ders yapmak en iyi seçenek gibi görünmektedir.
Eğer tematik yapılacaksa tek bir kitap kullanmak eldeki Türkçe kaynaklar
itibariyle pek mümkün görünmüyor. Bu sebeple ikinci seçenek yani dersi metin
seçkisi olarak işlemek tercih edilebilir.
2. Metin Seçkileri
Metin seçkisinde, dersin izlencesi hazırlanıp
her hafta için bir metin seçilir. Bu, öğrenci için ilk başta zor görünür ama
her haftanın okuması sınırlı sayfa tutulur, PDF leri (eğitim amaçlı yasal sınıra
tabi olarak) drive veya ders asistanı üzerinden öğrencilere ulaştırılırsa tek
bir kitap kadar takip etmek kolay olur. Burada elbette dersin izlencesi için
bazı alternatif yollar düşünmek gerekecektir.
İlk
olarak tarih felsefesinin tarihi, filozoflardan seçme metinler üzerinden ele
alınabilir. Doğan Özlem ve Güçlü Ateşoğlu’nun derlediği Tarih Felsefesi
kitabı İdealist felsefe ekseninde üretilen tarih felsefesi metinlerini
derleyerek tek bir metin halin getirmiş iyi bir seçkidir. Herder öncesi veya
Schopenhauer sonrası düşünürler kitapta yoktur. Tarih felsefesinin metafiziğin
yerini aldığı döneme odaklanmış bir çalışmadır. Tek sorun tarih öğrencileri
doğrudan filozofların kendi metinlerini okumakta zorlanabilirler. Bunun yerine
filozofların fikirlerini anlatan metinlerden bir seçki yapılabilir. Örnek
olarak Doğan Özlem’in Tarih Felsefesi kitabında yer verdiği Löwith’in “Vico”
veya Wood’un “Kant” hakkında yazdıkları metinler gibi. İkinci olarak da tema
seçkisi yapılabilir. Örneğin döngüsellik ve ilerleme sorunu bir eserden,
tarihsel hakikat başka bir yerden işlenebilir. Üçüncü olarak da karışık bir
seçki yapılabilir. Yani dersin bir kısmında, tarih felsefesi için önemli
filozoflar, diğer kısmında ise sorunlar işlenebilir. Elbette dersin
muhataplarının felsefe değil tarih öğrencileri olduğu dikkate alınarak ufak bir
örnek izlence deneyebiliriz. Bu örnek seçki 19. Yüzyıl Batı düşüncesi ve
düşünürleri merkeze alarak oluşturulmuştur. Zorunlu okuma metinleri kısa ve öz
metinlerdir.
1.Giriş
R.G. Collingwood, Tarih Tasarımı, “Giriş”
2.Evren Tasavvuru
Ayhan Bıçak, Felsefenin Kuruluşu, Evren Tasavvuru
3.Tarih Düşüncesinin Doğuşu
Ayhan Bıçak, Evren Tasavvuru, “Tarih Düşüncesi”
4.Batılı Tarih Metafiziklerinin Arka Planı: Hıristiyanlık
Karl Löwith, Tarihte Anlam, (8-11)
5.Bir Öncü Vico
Karl Löwith, Vico
Ek Okuma: Giambattista Vico, Yeni Bilim “Eserin
Ana Fikri”
6. Tarihe Evrensel Bakış: Kant
Allen W. Wood, Kant, “Tarih Felsefesi”
Ek okuma: Tarih Felsefesi Seçme Metinler, Kant’ın
metinleri
7.Tarihin Metafiziğe Dönüşümü: Hegel 1
Ömer Albayrak, “Hegel’in Tarihselciliğinin Doğduğu Metin:
Hıristiyan Dininin Pozitifliği”
8.Özgürlük Olarak Tarih: Hegel 2
Frederick Beiser, Hegel, Tarih Felsefesi
Ek okuma: Hegel, Tarihte Akıl
9. Tarihin Materyalist Yorumu: Marx
Paul Balckledge, Marksist Tarih Kuramı Üzerine,
“Marx, Engels ve Tarihsel Maddecilik”
Ek Okuma: Bernhard Brosius, Tarihi Yapıları
10. Tarih Metafiziğine Eleştirel Yaklaşım: Nietzsche
Foucault, Felsefe Sahnesi, “Nietzsche, Soybilim ve
Tarih”
Ek Okuma: Nietzsche, Tarihin Yaşam İçin Yararı ve
Sakıncası
11.Yorum ve Tarih: Dilthey
Richarde E. Palmer, Hermenötik, “Dilthey”
Ek Okuma: Dilthey “Tin Bilimlerine Giriş”
Yorumlar
Yorum Gönder